Zakat fitrah dibagikan masjid al hidayah di kampung banjar dewa

Pembagian zakat fitrah oleh Amil zakat masjid al hidayah di kampung banjar dewa.

Banjar Dewa(15/06/2018): Zakat Fitrah ialah zakat diri yang diwajibkan atas diri setiap individu lelaki dan perempuan muslim yang berkemampuan dengan syarat-syarat yang ditetapkan. Zakat fitrah adalah zakat yang sebab diwajibkannya adalah futur (berbuka puasa) pada bulan Ramadhan. Fitri berarti berbuka puasa, yang dimaksudkan di sini ialah berbuka puasa di waktu matahari terbenam pada hari terakhir bulan ramadhan. Zakat Fitrah dikeluarkan pada bulan Ramadan, paling lambat sebelum orang-orang selesai menunaikan Salat Ied.

Jika waktu penyerahan melewati batas ini maka yang diserahkan tersebut tidak termasuk dalam kategori zakat melainkan sedekah biasa. Selain untuk membahagiakan hati fakir miskin pada hari raya Idul Fitri, juga dimaksudkan untuk membersihkan dosa-dosa kecil yang mungkin ada ketika seseorang melaksanakan puasa Ramadan, supaya orang tersebut benar-benar kembali pada keadaan fitrah dan suci seperti ketika dilahirkan dari rahim ibunya. Dengan membayar zakat fitrah, kewajiban di dunia akan terbayarkan dan akan mendapatkan pahala.

Pembagian zakat fitrah oleh Amil zakat masjid al hidayah di kampung banjar dewa.

Di kampung banjar dewa kecamatan banjar agung, dua hari sebelum idul fitri sudah membagikan zakat fitrah kepada masyarakat yang menerima. Sebagai bentuk rasa syukur atas harta benda yang dimiliki, Warga muslim yang mampu menyerahkan zakat fitrahnya. Zakat diserahkan ke masjid al hidayah melalui pengurus amil zakat al hidayah. Melalui pengurus amil zakat ini, zakat fitrah yang sudah diterima akan dibagikan ke warga muslim yang kurang mampu. Sesuai dengan tujuannya, zakat yang diserahkan dan atas izin Allah semoga akan kembali fitrah.

Tahun ini dilihat dari zakat yang diterima, amil zakat al hidayah menyatakan ada peningkatan dalam penerimaan zakat. Kesadaran dalam membayar zakat sekarang ini, sudah sangat tinggi. Zakat yang diterima oleh amil zakat masjid AL Hidayah ada yang berupa beras dan juga berupa uang tunai. Sebelum dibagikan ke penerima zakat, terlebih dahulu ditimbang untuk dibagi sama rata dan adil. Zakat di bagikan ke warga melalui mushola-mushola yang ada di kampung banjar dewa

Kepala Kampung banjar dewa Asri Susilowati membayar zakat fitra ke amil zakat di masjid al hidayah.

Dengan adanya zakat fitrah ini, diharapkan dapat membantu warga muslim yang kurang mampu. Sehingga warga muslim yang membayar zakat akan mendapat pahala di bulan suci ramadan. Selain itu dengan zakat ini, diharapkan dapat menambah kebahagian dalam menyambut hari raya idul fitri. Dengan kewajiban yang telah dibayarkan, warga pembayar zakat selalu dimudahkan rezekinya.

(ips/badew)

Jadi yang Pertama Berkomentar

Tinggalkan Balasan